Cibernetica economică este un domeniu vast. Nu este însă mai vast decăt matematica. Matematica se predă în toata Academia de Studii Economice. Nu mult, dar se predă. Au trecut vremurile când facultățile aveau durata de 5 ani și matematicii i se repartiza cel putin două semestre cu cursuri și seminarii copioase. Eu am terminat în 1070 facultatea și în fiecare an din anul întâi, pâna în ultimul, dar și în acesta am făcut matematică, nu glumă.
Elitismul este exceptional când există o dezvoltare a fenomenului la bază. Elitism fără o bază solidă este ca și cum o casă plutește în aer că nu are temelie. Lumea ciberneticii economice trebuie să înțeleagă acest lucru simplu și mai ales cotidian.
Elitismul este exceptional când există o dezvoltare a fenomenului la bază. Elitism fără o bază solidă este ca și cum o casă plutește în aer că nu are temelie. Lumea ciberneticii economice trebuie să înțeleagă acest lucru simplu și mai ales cotidian.
În ASE sunt nenumărate discipline care aparțin unor facultăți ca specializare și sunt predate studenților din tot ASE-ul, căci se consideră că numeni nu are cum să fie un economist bun dacă nu știe un pic de:
- contabilitate;
- finanțe;
- management;
- drept;
- statistică;
- filosofie;
- econometrie;
- limbi străine;
- matematică.
Dar mai sunt și altele. ceea ce nu am înțeles este faptul că disciplinele din jurul ciberneticii economice nu au penetrat spre alte facultăți, catedra de cibernetică economică având profesori cu activități preponderent în Facultatea de Cibernetică. Pe când eram șef de catedră am căutat să înțeleg cum stau lucrurile și am ajuns la niște concluzii, precum:
- acolo sunt caractere extrem de puternice;
- mulți dintre profesori au dublă specializare;
- mulți dintre matematicieni au doctorat în economie;
- s-a ajuns la un nivel de matematizare extrem de ridicat;
- preocupările tutror de acolo au caracter elitist;
- s-a dorit mersul în adâncime, pe verticală prin hiperspecializare;
- diversificarea s-a produs tot prin aprofundări de matematică;
- grupul țintă a fost tot timpul rafinat în ideia creșterii omogenității.
Eu știu că mai ales după Revoluție s-a căutat să se iasă din facultate cu disciplina de cibernetică economică, fără succes datorită unor cauze, nu scuze cum caută unii să acrediteze ideia, pe care le voi enumera:
- lipsa unei strategii coerente la nivel de conducere catedră;
- tratarea celor care merg să predea în afară ca pe niște exilați;
- existența discrepanței dintre ceea ce se oferea și ceea ce aștepta grulul țintă;
- o anumită rigiditate, căci pruncul trebuie îmbiat, nu forțat;
- competiția acerbă din interior, pentru a fi în top pe local.
Dezvoltarea în profunzime, cu un aparat matematic extrem de sofisticat are menirea să continue și în viitor izolarea ciberneticii economice de restul ASE-ului. Conducerea DICE va trebui:
- sa definească o stratefie pe termen lung de penetrare a ciberneticii economice;
- să dea tinerilor asistenți, lectori, doctoranzi teme precise de cercetare;
- să încurajeze publicarea de cărți de cibernetica finanțelor, a contabilității, a managementului;
- sa facă aparatul matematic familiar tuturor studenților chiar daca nu au 4 semestre de mate:
- să trimită în exterior mai întâi comunicatori și după aceea profesori care umplu talbe cu formule;
- să-și dorească o atare evoluție.
Dialogurile avute cândva când se invoca numărul de aur 50 ca limită, mi s-a garantat că nu va fi atins. Ceea ce a urmat a dovedit dreptatea celui cu care am discutat. Este foarte dificil să se accepte imparțialitatea și calitatea și am cel puțin 32,7 argumente pe care să-mi bazez cercetarea cum că. Este momentul ca transformarea și schimbarea de atitudine să se producă din interiorul colectivului de cibernetică și:
- alocarea de resurse să se facă civilizat și prietenește;
- ierarhiile să fie bazate pe performanță pură;
- publicarea de materiale accesibile să devină o realitate cotidiană;
- acceptarea că există civilizație și în afara clădirii Ciberneticii.
Orice altă abordare, fragmentară, de grup, bazată pe sentimentalisme paseiste va avea efectul de bumerang. Fiertul în suc propriu este contraproductiv, iar faptul că la FABIZ este decan o doamna profesoară provenind dintr-o catedră unde două discipline au penetrat în tot ASE-ul spune deja foarte, foarte mult. Orice abordare este păgubloasa, pe cuvânt!
(11 aprilie 2016)
No comments:
Post a Comment